Kontrola celno-skarbowa jest trzecią i najbardziej represyjną formą prowadzenia kontroli przedsiębiorcy. Kontrola celno-skarbowa jest wynikiem reformy administracji skarbowej przeprowadzonej przed kilkoma laty i powstała z połączenia uprawnień urzędów celnych i urzędów kontroli skarbowej. Kontrolę celno-skarbową regulują przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Kontroli celno-skarbowej podlega przede wszystkim przestrzeganie przepisów prawa podatkowego. Ponadto w art. 54 ustawy o KAS wskazane zostały inne kontrolowane obszary, do których należy w szczególności przestrzeganie prawa dewizowego, celnego oraz innych przepisów w zakresie przywozu i wywozu towarów, a także regulujących urządzanie i przeprowadzanie gier losowych, posiadania automatów do gier hazardowych oraz przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ponadto ustawa o KAS wskazuje szczególne miejsca i przedmioty podlegające kontroli celno-skarbowej. Są to m.in. paliwa w zbiorniku przewozowym, produkcja i handel automatami do gier, przesyłki pocztowe, ruch drogowy.

Zakres kontroli celno-skarbowej jest bardzo szeroki i obejmuje tematykę zarówno z zakresu przepisów prawa podatkowego, jak i innych przepisów wykorzystywanych w ocenie ustawodawcy najczęściej do popełniania nadużyć i uszczuplania dochodów skarbowych.

Ramy kontroli celno-skarbowej wyznaczone są przez prawa i obowiązki zarówno urzędnika prowadzącego kontrolę, jak i podatnika. Podatnik, u którego prowadzona jest kontrola, powinien na żądanie organu umożliwić wstęp do siedziby oraz innych pomieszczeń firmy, lokalu mieszkalnego, udzielić pisemnych lub ustnych wyjaśnień i informacji, okazać dokumenty finansowe, a także inne związane z działalnością gospodarczą, sporządzić odpisy, kopie, wyciągi, umożliwić dokonanie oględzin, przesłuchania, w tym także pracowników podatnika i świadków, umożliwić pobranie próbek towarów. Kontrolujący ma także prawo do dokonania analizy i badania towarów, surowców i półproduktów.

Ponadto kontrolowany powinien umożliwić wgląd w dokumenty, udzielić wsparcia technicznego, przedstawić na żądanie tłumaczenia dokumentów, przeprowadzić na żądanie spis z natury, udostępnić w niezbędnym zakresie środki łączności, zapewnić warunki do wykonywania czynności przez organ. Kontrolujący są także uprawnieni do przeprowadzenia rewizji, przeszukania osób, kontroli przesyłek pocztowych, zatrzymania pojazdów i innych środków przewozu oraz kontroli znajdującego się w nich paliwa.

Dodatkowo w kontrolę celno-skarbową może zostać zaangażowany kontrahent kontrolowanego, poprzez wezwanie do udostępnienia dokumentów, informacji, wyjaśnień, ksiąg rachunkowych.

Podobnie jak przy innych formach kontroli, najlepiej jest od samego początku kontroli aktywnie współpracować w kontrolującymi i aktywnie podtrzymywać swoje działania, gdyż ustalenia dokonane na etapie kontroli i zapisane w dokumentach kontrolnych na dalszym etapie działania będzie trudniej podważyć.

Jako specjaliści, z wieloletnim doświadczeniem w uczestnictwie w różnych formach kontroli oferujemy pomoc prawną polegającą na:

  • przygotowaniu strategii i taktyki działania w trakcie kontroli celno-skarbowej
  • sporządzaniu wyjaśnień na żądania kontrolujących
  • kompletowaniu dokumentacji żądanej przez kontrolujący organ
  • uczestnictwie czynnościach prowadzonych przez organ jak przesłuchania świadków, gdzie aktywnie bronimy stanowiska naszych klientów
  • pełnimy rolę pełnomocnika procesowego w toku prowadzonych kontroli
  • sporządzamy zastrzeżenia do protokołów kontroli oraz protokołów badania ksiąg podatkowych
  • przygotowujemy zażalenia na postanowienia i inne formy odwołań od decyzji organów kontroli

Aktualności

Dane kontaktowe

TELEFON

DANE REJESTROWE

NOWYPIT.PL
Biuro Prawno Rachunkowe
Sp. z o.o.
NIP 782-290-58-60

Uzyskaj wycenę usług już dziś!


Tu jesteśmy